Fællesskabets fordele stiller AP Pension stærkere

Kontant belønning til alle AP Pensions loyale kunder og solide afkast, som igen ligger i toppen af markedet, var blandt hovedemnerne på AP Pensions generalforsamling. Her fortalte adm. direktør Bo Normann Rasmussen, hvordan AP Pension i 2017 udlodder de første 500 millioner kroner i AP Loyalitetsbonus til alle selskabets kunder.

AP Pension står særdeles stærkt på et pensionsmarked, som er præget af hård konkurrence fra mange sider. Sådan lød tonerne fra den nye adm. direktør i AP Pension, Bo Normann Rasmussen, på årets generalforsamling, som blev afholdt i København den 25. april 2017.  

– Hvis man opdeler pensionsbranchen i et A- og et B-hold, så vil jeg vove den påstand, at vi er på A-holdet, fordi vi er ejet af vores kunder. Det betyder, at vi frit kan vælge, hvor vi investerer, og at vi ikke skal tjene penge til egentlige aktionærer. Samtidig er vi lige så effektive som de allerstørste selskaber, sagde han.  

Fra talerstolen præsenterede Bo Normann Rasmussen det ultimative bevis på værdien af kundeeje, nemlig AP Loyalitetsbonus (tidligere kaldet AP Kapital). En særlig loyalitetsbonus, som alle selskabets kunder får del i fra 2017.  

159 delegerede med stemmer fra 35.412 kunder deltog på generalforsamlingen. Efter indledende fællessang fik de en status fra bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen og dernæst Bo Normann Rasmussen.    

Helt i top på afkast og loyalitet

Både formand og direktør fremhævede, at AP Pensions værdigrundlag er sammenfattet i sætningen: ”Din pension – vores ansvar”, og det er noget, der forpligter. Derfor glædede begge sig også over, at AP Pension i 2016 lå helt i top, målt på både kundeloyalitet og afkast. Sidstnævnte som et resultat af, at selskabet holdt fast i investeringsstrategien, selv da afkastene var mindre gode i 2015.   

Læs også: Vækst og solide afkast sikrer de mest loyale kunder  

Begge satte også spot på det store vækstpotentiale i datterselskabet nærpension, som forhandler AP Pensions produkter via cirka 30 danske pengeinstitutter.   

– I AP Pension ønsker vi at få flere kunder, men det er vigtigt at slå fast, at det skal være lønsom vækst. I det arbejde spiller nærpension en vigtig rolle.  

I sin beretning berørte han også ledelsesskiftet i AP Pension. Niels Dengsø Jensen pointerede i den forbindelse, at der er vandtætte skotter i bestyrelsen, og der derfor ikke sker en sammenblanding af interesser, hvorfor bestyrelsen også så sig nødsaget til at reagere kraftigt, da et enkelt medie valgte at bringe usande artikler baseret på anonyme kilder.   

Bestyrelsesformanden forklarede hvordan AP Pension med Bo Normann Rasmussen har fået en adm. direktør med solid pensionsfaglig indsigt og stor forståelse for AP Pension. Valget af Bo skete, efter at bestyrelsen havde holdt samtaler og testet kandidater sammen med en ekstern headhunter.

– Med Bo i spidsen har vi det bedste hold til at føre AP Pension sikkert ind i fremtiden, sagde Niels Dengsø Jensen.  

Læs også: AP Pension udnævner Bo Normann Rasmussen til administrerende direktør    

Sådan får kunderne AP Loyalitetsbonus

Efter beretningen var tiden kommet til blandt andet at uddybe, hvorfor og hvordan AP Pension i år vil udlodde 500 mio. kr. til kunderne. Et tiltag, der bærer navnet AP Loyalitetsbonus.  

– Vi er et af pensionsbranchens mest velkonsoliderede selskaber. Faktisk har vi en kapitalmæssig overdækning, som betyder, at vi har 3,9 mia. kr. mere, end loven kræver. Det er mange penge, og som ægte kundeejet selskab er det kun naturligt at sende nogle af disse mange penge tilbage til kunderne. Som det første pensionsselskab i danmarkshistorien udlodder vi derfor en særlig loyalitetsbonus til alle vores kunder, lød det fra Bo Normann Rasmussen.  

– I 2017 betyder det, at hver kunde får en bonus på 0,66 procent af den opsparing, kunden havde 1. januar 2017. Og det er bare første skridt. Bestyrelsen vurderer løbende muligheden for at udlodde yderligere, i takt med at forholdene tillader det. Vi håber, at både nuværende og potentielle kunder med indførelsen af AP Loyalitetsbonus for alvor vil se fordelene ved at være en del af et kundeejet selskab, sagde han.

Stor konkurrence på forsikringsdækningerne

Under sin gennemgang af regnskabet dykkede Bo Normann Rasmussen ned i, hvorfor AP Pension for 2016 har et mindre underskud. Det skyldes, at syge- og ulykkesforsikringerne gav et tab.  

– Der er benhård konkurrence på priserne for forsikringsdækningerne. For at være konkurrencedygtig er vi som selskab derfor nødt til at give forholdsvis store rabatter. Og da vi ikke tror, at konkurrencesituationen ændrer sig i 2017 og 2018, har vi som det eneste selskab i pensionsbranchen valgt i 2016 at hensætte penge til de kommende to års rabatter. Det har vi gjort, fordi vi synes, det er mest retvisende, og fordi vi gerne vil fastholde vores konkurrenceevne, sagde han.  

Han gjorde det klart, at målet på sigt er at genetablere balance i prisen for forsikringsdækningerne.   Før regnskabet blev enstemmigt godkendt, gik mikrofonen på omgang blandt medlemmer i salen. Spørgelysten var stor og dækkede mange forskellige emner lige fra investeringer over administrationsomkostninger til principperne bag AP Loyalitetsbonus.  

Bestyrelsens forslag om en forenkling af valgregulativet fik stor opbakning fra forsamlingen. Det betyder, at medlemmer i valggruppen B2 fremover ikke behøver at tilmelde sig for at deltage i valget af delegerede.  

Inden de fremmødte gik til frokostbordet, var der genvalg til fem medlemmer fra bestyrelsen. Derudover blev Solveig Ørteby (Finansforbundet), Ole Skov (Spar Nord) og Niels Jørgen Ellegaard (Sparekassen Sjælland-Fyn) valgt til de tre ledige pladser.    

FAKTA: Det blev besluttet

  • Valgregulativet blev ændret. Fremover kan medlemmer fra valggruppe B2 deltage i valget af delegerede uden først at skulle tilmelde sig.
  • Søren Tinggaard, Ole E. Hansen, Jens Erik Iversen, Maria Kofod Larsen, Bjørg Houmøller, Solveig Ørteby, Ole Skov og Niels Jørgen Ellegaard blev valgt til at repræsentere de forsikrede i bestyrelsen.
  • Deloitte blev genvalgt som revision.

Vil du vide mere?