Regnskab 1. kvartal 2018: Eksplosiv vækst i præmieindtægter

For AP Pension er de flotte takter fra 2017 fortsat ind i 2018. I regnskabet for 1. kvartal 2018, kan AP Pension blandt andet melde om rekordstor fremgang i bruttopræmieindtægterne.

Hovedpointer

• Rekordhøj vækst i bruttopræmieindtægter på 25,2 procent fra 2,4 mia. kr. i 1. kvartal 2017 til 3,0 mia. kr. i 1. kvartal 2018
  • Plan om at uddele yderligere 250 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus i 2018
  • Højere afkast end markedet og konkurrenterne generelt
  • En kunde med 20 år til pension har gennem de sidste tre år opnået et afkast på knap 16 procent – hvilket er markedets bedste
  • Pensionsmæglerne ser i høj grad potentialet i AP Pension, ikke mindst på grund af den værdiskabelse, der ligger i AP Loyalitetsbonus
  • Faldende omkostninger pr. forsikret - omkostningsnøgletallet N5

AP Pension fortsætter de gode takter fra 2017 ind i regnskabsåret 2018. Pensionsselskabet kan således melde om en rekordstor fremgang i bruttopræmieindtægterne, som er steget med 25,2 procent fra 2,4 mia. kr. i 1. kvartal 2017 til 3,0 mia. kr. i 1. kvartal 2018. Fremgangen kommer både fra samarbejdet med en række pengeinstitutter via AP Pensions datterselskab nærpension og ikke mindst fra øget aktivitet blandt pensionsmæglerne, som for alvor har fået øjnene op for den værdiskabelse, som ligger i AP Loyalitetsbonus.

På afkastsiden har 2018 indtil videre været et år, hvor nervøsitet på finansmarkederne og frygt for en global handelskrig har givet negative afkast – også hos AP Pension. En kunde med 10 år til pension har således et negativt afkast på 1,1 procent, mens en kunde med 30 år til pension har et negativt afkast på 2,5 procent.  Nu skal afkast jo betragtes over en længere tidshorisont end bare et kvartal. Hvis man betragter afkastet over f.eks. tre år, så har en kunde i AP Pension med 20 år til pension, fået et afkast på knap 20 procent, hvilket er helt i toppen af markedet.

Ved indgangen til 2018, kan AP Pension fremvise faldende omkostninger pr. forsikret, idet omkostningerne pr. forsikret, det såkaldte nøgletal N5 udgør 858 kr. omregnet på helårsbasis.

I begyndelsen af 2018 besluttede bestyrelsen i AP Pension at uddele yderligere 250 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus i løbet af 2018. For 2017 og 2018 vil pensionsselskabet således have betalt 750 mio. kr. tilbage til sine kunder, hvilket svarer til, at hver kunde har fået 9.600 kr. ekstra pr. mio. kr. i opsparing.

Citater fra administrerende direktør, Bo Normann Rasmussen

- Vi leverer et solidt regnskab for 1. kvartal 2018, hvor jeg især er stolt over, at vores bruttopræmieindtægter vokser med 25,2 procent. Den markante vækst lover rigtig godt for resten af året.

- Der er ingen tvivl om, at den store vækst i 1. kvartal 2018 skyldes, at ikke mindst pensionsmæglerne har set og forstået værdien af vores AP Loyalitetsbonus, som i 2017 og 2018 har givet kunderne 9.600 kr. ekstra for hver million de har opsparet.

- Generelt er vores første kvartals resultat et bevis på, at flere og flere får øjnene op for den værdiskabelse, der er ved at være en del af et kundeejet pensionsselskab som os, hvor vi kun har en ejer, nemlig vores kunder.

- På trods af at aktiemarkederne oplevede kursfald i 1. kvartal 2018, som resulterede i svagt negative afkast, er jeg glad for, at vi fortsat kan bryste os af afkastmæssigt at ligge bedre end markedet. Afkast skal desuden ses over en længere tidshorisont end blot tre måneder, og også her ligger AP Pension med helt fremme. Vi sluttede således 2017 helt i top, hvilket vi blandt andet kan se, når man sammenligner det officielle nøgletal for afkastet i markedsrente, det såkaldte nøgletal N2. Her lå vi øverst med 9,2 procent.

For yderligere oplysninger kontakt:

Bo Normann Rasmussen, AP Pensions adm. direktør,

Hent pressemeddelelsen som PDF her.