AP Pension står stærkt og giver 250 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus til kunderne i 2019

I 2019 kan kunderne i AP Pension igen se frem til at få udbetalt AP Loyalitetsbonus, da AP Pensions bestyrelse netop har besluttet at fordele 250 mio. kr. Det betyder, at AP Pension siden 2017 har fordelt knap 1 mia. kr. blandt kunderne. Men glæden stopper ikke der. AP Pension oplever i øjeblikket stor vækst i både præmieindtægter og kunder. Og endelig har Finanstilsynet netop godkendt købet af Skandia, hvilket betyder, at købet kan formaliseres den 2. januar 2019. I året for sin 100 års fødselsdag står AP Pension derfor stærkere end nogensinde.

Det er kunderne, der ejer AP Pension, og det bliver efterlevet med principper som uafhængighed og kundedemokrati, hvor kundernes behov og pensionsopsparing har førsteprioritet. Siden 2017 har AP Pension fulgt kundeejerskabet op ved at give penge tilbage til kunderne i form af AP Loyalitetsbonus. Og det fortsætter i 2019.

AP Pensions bestyrelse har netop besluttet at fordele 250 mio. kr. i 2019. Det betyder, at kunderne får, hvad der svarer til 0,25 procent ekstra på deres opsparinger.

- Med de 250 mio. kr., som bestyrelsen netop har besluttet at fordele i AP Loyalitetsbonus for 2019, har vi siden 2017 udloddet knap 1 mia. kr., fortæller adm. direktør i AP Pension, Bo Normann Rasmussen. Han henviser til, at AP Pension i 2017 gav 500 mio. kr. tilbage og 250 mio. kr. i 2018.

Uddelingen vil være 0,25 procent af kundernes opsparing ultimo 2018. Af de 250 mio. kr. kommer de 200 mio. kr. fra egenkapitalen, og den øvrige del stammer fra tidligere udlodninger.

Bo Normann Rasmussen fortæller, at grunden til, at det endnu engang er muligt at uddele AP Loyalitetsbonus, skyldes, at bestyrelsen har vurderet, at de økonomiske forhold i AP Pension er gode. AP Pension har en egenkapital, der er væsentligt større end lovens krav, og samtidig kan selskabet glæde sig over, at det går godt, og at flere og flere får øjnene op for værdien af kundefællesskabet.

Vækst på alle områder

De positive takter afspejler sig også i AP Pensions regnskaber, hvor det seneste kvartalsregnskab, der dækker 3. kvartal 2018, viser solid vækst i både bruttopræmier og kunder.

I 3. kvartal 2018 kunne AP Pension glæde sig over en vækst i bruttopræmierne på 33,0 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år, så bruttopræmierne nåede rekordhøje 7,6 mia. kr.

Og også antallet af kunder er vokset markant, så AP Pension med udgangen af 3. kvartal 2018 havde 322.000 kunder mod 279.000 kunder for et år siden.

- I øjeblikket oplever vi stor interesse for AP Pension via alle vores salgskanaler. Både vores eget salg, salget via pensionsmæglerne og det salg, vi får fra vores datterselskab nærpension, som formidler vores produkter via en lang række pengeinstitutter, er i markant vækst, siger Bo Normann Rasmussen.

Købet af Skandia Danmark godkendt

Bo Normann Rasmussen glæder sig også over, at næsten samtidig med at bestyrelsen godkendte uddelingen af AP Loyalitetsbonus for 2019, så modtog AP Pension Finanstilsynets godkendelse af købet af Skandia Danmark.

- I forhold til købet af Skandias danske forretning, er alle myndighedsgodkendelser nu på plads, og vi kan derfor formelt formalisere købet som planlagt den 2. januar 2019, siger han og fortætter:

- I det år der kommer, hvor AP Pension kan fejre sin 100 års fødselsdag, står vi derfor stærkere end nogensinde.

For yderligere information:

Bo Normann Rasmussen