AP Pension i eksplosiv vækst

For AP Pension er de flotte takter fra 2017 fortsat ind i 2018: Rekordhøj vækst i bruttopræmier, fornuftigt afkast og markant kundetilgang.

Hovedpointer

• Rekordhøj vækst i bruttopræmierne på 38 procent fra 3,9 mia. kr. i 1. halvår 2017 til 5,3 mia. kr. i 1. halvår 2018
  • Markant vækst i antal kunder
  • Uddelt yderligere 250 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus i 2018
  • Fornuftige afkast, som er højere end markedet generelt
  • Pensionsmæglerne ser i høj grad potentialet i AP Pension, ikke mindst på grund af den værdiskabelse, der ligger i AP Loyalitetsbonus.

For AP Pension er de flotte takter fra 2017 fortsat ind i 2018. Efter 1. halvår kan AP Pension fremvise et resultat på 87 mio. kr., hvilket er en kraftig forbedring i forhold til samme periode i 2017, hvor resultatet var 17 mio. kr.

Pensionsselskabet kan også melde om en rekordstor fremgang i de samlede præmier, som er steget med 38 procent fra 3,9 mia. kr. i 1. halvår 2017 til 5,3 mia. kr. i 1. halvår 2018.

I løbet af de første seks måneder af 2018 har AP Pension budt 36.000 nye kunder velkommen, så selskabet nu har 353.000 kunder. Fremgangen kommer dels fra overtagelsen af Nykredit Livsforsikring A/S, dels fra samarbejdet med en række pengeinstitutter via AP Pensions datterselskab nærpension. Endvidere oplever AP Pension en øget aktivitet blandt direkte betjente kunder og pensionsmæglerne, som for alvor har fået øjnene op for den værdiskabelse, der ligger i AP Loyalitetsbonus.

På afkastsiden har de første seks måneder af 2018 været mere urolige end 2017. Efter en flot start på året med store aktiekursstigninger kom der en voldsom markedsmæssig korrektion i februar, som investeringsmarkedet dog langsomt har overvundet i 2. kvartal 2018 i kraft af en meget stærk regnskabssæson fra de globale virksomheder. En kunde med 10 år til pension har i 2. kvartal således fået et afkast på 1,8 procent, mens en kunde med 30 år til pension har et afkast på 3,2 procent. For 1. halvår har en kunde med 10 år til pension fået et afkast på 0,7 procent, hvilket også er tilfældet for en kunde med 30 år til pension. Endnu engang har AP Pensions kunder dermed fået afkast, som ligger i toppen af markedet

Men udover fornuftige afkast kan AP Pensions kunder også glæde sig over, at de i slutningen af 1. halvår fik udbetalt deres AP Loyalitetsbonus for 2018. AP Pension har netop uddelt yderligere 250 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus. For 2017 og 2018 har pensionsselskabet således betalt 750 mio. kr. tilbage til sine kunder, hvilket svarer til, at hver kunde - udover solide afkast - har fået 9.600 kr. ekstra pr. mio. kr. i opsparing.

Citater fra adm. direktør Bo Normann Rasmussen

- Jeg er en glad adm. direktør for AP Pension. Vi leverer et solidt regnskab for 1. halvår 2018, og jeg er utroligt stolt over, at vi både har markant vækst i antallet af kunder og ikke mindst, at vores bruttopræmieindtægter er vokset med 38 procent. Den markante vækst, som vi har set igennem de første seks måneder, lover rigtig godt for resten af året.

- Generelt ser jeg vores halvårsresultat som et bevis på, at flere og flere får øjnene op for den værdiskabelse, der er ved at være en del af et kundeejet pensionsselskab som os, hvor vi kun har én ejer, nemlig vores kunder.

- De finansielle markeder har generelt været mere urolige i 1. halvår 2018 end i 2017, og korrektionerne på aktiemarkederne i 1. kvartal betød, at vi efter årets første tre måneder havde svagt negative afkast. Derfor er jeg glad for, at vi efter 2. kvartal igen kan fremvise positive afkast. Og at vores kunder efter 1. halvår 2018 kan glæde sig over, at vi i sammenligninger med vores konkurrenter om afkast ligger med helt fremme i feltet.

For yderligere oplysninger kontakt:

Bo Normann Rasmussen, AP Pensions adm. direktør, telefon 6161 0592