4 tips: Sæt spot på værdien af jeres firmapension

Indbetalinger til pension er en stor investering for virksomheden. Men hvordan sørger I for, at jeres medarbejdere kender og anerkender mulighederne i pensionsordningen? Få fire tips til at få værdien af pension frem i lyset.

Når snakken over hækken går på privatøkonomi, er det ofte billån, benzinpriser eller 500 kr. sparet på flybilletter, der stjæler rampelyset. Det på trods af, at der er langt større summer på spil, når det gælder pensionsopsparing.

En god pensionsordning har høj værdi for medarbejderne, allerede mens de arbejder. Måske får de brug for en forsikring, måske kan de leje en lejlighed til deres børn via pensionsselskabet, og måske har de råd til flere fornøjelser, fordi der – via lønnen – allerede er betalt for deres pension.

Hvordan sørger I for, at jeres medarbejdere kender og sætter pris på deres pensionsordning? Her får du fire konkrete tips.

1. Skriv en pensionspolitik

Når kun 14 procent af de danskere, der har en pensionsordning via deres arbejde, ser ordningen som et medarbejdergode, kan I ikke differentiere jer alene på at tilbyde pension, men I kan differentiere jer på indholdet i ordningen.

Med en pensionspolitik synliggør I blandt andet, at I aktivt tager stilling til:

• hvor meget I indbetaler til medarbejdernes pension

• hvordan de skal være dækket af forsikringer ved fx død, tabt erhvervsevne og sygdom

• hvilke andre fordele I eventuelt vil tilbyde via ordningen, fx sundhedstilbud eller seniorfordele

En pensionspolitik sender et klart signal til medarbejderne: Din arbejdsgiver tager ansvar for, at du er sund, rask og økonomisk tryg.

2. Brug pensionen aktivt, når I ansætter

”… og så har vi jo en pensionsordning, som du selvfølgelig også bliver en del af”.

Den sætning har mange ansøgere nok hørt mod slutningen af en jobsamtale. Her kan I skille jer positivt ud, hvis I bruger et minut under samtalen og et afsnit i ansættelseskontrakten på at folde fordelene i ordningen ud.

Ud over opsparingen kan I lægge vægt på de attraktive forsikringer, som giver økonomisk tryghed. AP Pensions opgørelse viser, at omkring en tredjedel af de i dag 30-årige får brug for deres forsikring ved tab af erhvervsevne eller død i løbet af arbejdslivet.

3. Få rådgiverne i spil

Den enkelte medarbejder bør løbende tilpasse opsparing og forsikringer til sin livssituation. Der er fx stor forskel på behovet hos en nybagt forælder med boliggæld og en single med friværdi. Adgang til rådgivning er derfor en vigtig del af en god pensionsordning.

Aftal med jeres pensionsselskab, at en rådgiver kommer på besøg i virksomheden på faste dage – og at selskabet sørger for at invitere nye medarbejdere til rådgivning. I kan også lade jeres rådgiver holde oplæg om nye muligheder i pensionsordningen.

4. Del viden fra pensionsselskabet

De fleste pensionsselskaber forklarer og formidler pension i øjenhøjde, fx via apps og nyhedsmails. Flere tilbyder også rådgivning, som foregår online. Mind jeres medarbejdere om at gøre brug af mulighederne.

Lad også jeres kommunikations- eller HR-afdeling sprede nyheder om pension i jeres interne medier. Ofte vil I kunne få inspiration ved at spørge pensionsselskabet til råds. Mange nyheder kan I kopiere fra pensionsselskabet, mens I andre gange kan bygge jeres egne firmavinkler på. Vis fx i en grafik, hvor meget der på et år er blevet indbetalt til medarbejdernes pension, eller hvor stort et beløb de har fået i afkast.

Vil du vide mere?

Hvis du vil vide mere om en firmapensionsaftale og værdien af den, er du velkommen til at kontakte en af vores rådgivere.

Nyttige links:

Artikel: AP Pension vil være kundernes totalrådgiver

Artikel: Følg din pension på mobilen

Artikel: Tal med din rådgiver, når det passer dig

Vil du vide mere?

Hvad drejer din henvendelse sig om?

Har du læst vores guides?

Ring til os

Kundeservice 3916 5000

Skriv til os