Sådan tager AP Pension ansvar for kundernes pension

Hvorfor vælge AP Pension? Her får du et overblik over vores forretningsmodel og de grundværdier, der kendetegner måden, vi arbejder på.

- I AP Pension arbejder vi ud fra en forretningsmodel, der er baseret på seks grundværdier, som også kendetegner de fordele der er ved at være kunde i AP Pension. Vi arbejder ud fra dem hver dag, så derfor er det vigtigt, at alle kender dem, fortæller Mette Franck Kastrup Andersen, mæglerchef i AP Pension.

I det følgende er en kort gennemgang af grundværdierne.

Det er kunderne, der ejer AP Pension

Det første element i forretningsmodellen er kundeejerskabet. I AP Pension er det kunderne, der i fællesskab ejer selskabet. Det betyder, at det er kunderne, der vælger bestyrelsen, det er kunderne, der sidder i bestyrelsen, og det er dermed kunderne, der fastlægger strategien, visionen og missionen.

- Vi er dels et ægte kundeejet selskab, med et solidt kundedemokrati. Dels er vi en kommerciel virksomhed, med fokus på de behov og muligheder som markedet viser. Hos os er kunde og aktionær én og samme person, og det er omdrejningspunktet i vores forretning, siger Mette Franck Kastrup Andersen.

Vi siger det, som det er

Det kan lyde banalt, men I AP Pension siger vi det, som det er. Også når det en gang imellem gør lidt ondt.

- I en tid med et historisk lavt renteniveau og afkast under pres var vi AP Pension f.eks. de første, som klart meldte ud, at den stigende levealder har konsekvenser for kundernes pensionsudbetaling, siger Mette Franck Kastrup Andersen.

Frit og uafhængigt valg

Evnen til at skabe det bedst mulige afkast hænger sammen med muligheden for at investere pengene der, hvor gevinsten er højest.

- Kundeejerskabet har derfor en stor betydning for den måde, vi investerer penge på. AP Pension er f.eks. ikke tvunget til at investere gennem særlige investeringsforeninger eller fonde via ejerskabet, modsat de bankejede selskaber. Når vi investerer pensionsordninger, er vores beslutninger baseret på frie og uafhængige valg. Det afspejler sig også i vores fondsudbud, hvor de enkelte kunder har mulighed for selv at vælge på Min Pension, fortæller hun. 

Gennemsnitsrente

I AP Pension ved vi at den optimale pensionsordning er et spørgsmål om den rette kombination af tryghed og risiko. Hos AP Pension har kunderne frihed til selv at vælge den kombination af tryghed og risiko, de ønsker.

- Vi tilbyder gennemsnitsrente med stor tryghed og stabile afkast år efter år samt markedsrente, hvor risikoen er større, men muligheden for at få et større afkast, fx når aktiemarkedet går godt, er bedre. Det er et spørgsmål om risiko. Og valget er vores kunders og ingen andres, siger Mette Franck Kastrup Andersen.

Fokus på alle kunder

Som kundeejet pensionsselskab er AP Pension uafhængig af særlige interesser eller områder, og vi har derfor fokus på alle kunder. Også de små virksomheder, de ældre, der er gået på pension, og de kunder, der ikke længere er ansat i en virksomhed. I AP Pension arbejder vi dagligt på at sikre gode vilkår for alle vores kunder, og det bedste eksempel er her AP Loyalitetsbonus, som vi netop giver til alle. 

AP Loyalitetsbonus

I 2017 udlodder vi 500 millioner kroner i det vi kalder AP Loyalitetsbonus, og det er bestyrelsens intention at fortsætte med at udlodde penge fra egenkapitalen også i de kommende år.

- Igennem årene har vi årene har vi opbygget en solid egenkapital, som er større end lovens krav, og derfor er det kun naturligt at give en del af disse penge tilbage til kunderne, for pengene ligger nu engang bedst i kundernes lommer, slutter Mette Franck Kastrup Andersen.

Læs mere om de 6 fordele ved at være kunde i AP Pension

Vil du vide mere?