• Samfundsansvar

Kunderne fik branchens højeste afkast i AP Pension

I AP Pension har vi netop offentliggjort tal fra årsregnskabet for 2020. Det blev et år, der bød på både op- og nedture på de finansielle markeder, men også et år, hvor AP Pension skabte pensionsbranchens højeste afkast til glæde for vores kunder. På resultatsiden endte 2020 med et samlet overskud på 88 mio. kr. efter skat.

På trods af store udsving på de finansielle markeder som følge af covid-19 opnåede AP Pension et samlet investeringsafkast på 9,6 mia. kr. før pensionsafkastskat i 2020, og med afkast på mellem 7,7 og 12 procent kunne særligt kunder i livscyklusprodukt AP Active være tilfredse. De fik nemlig branchens højeste afkast, hvis man kigger på sammenlignelige produkter. Kunder i vores gennemsnitsrenteprodukt med garanti fik depotrenter på mellem 2,0 og 3,8 procent før pensionsafkast.

- Jeg er stolt over, at vi kunne give vores kunder branchens højeste afkast i 2020 på trods af svære betingelser. Når det er sagt, ved vi godt, at afkastet svinger fra år til år, og at det sjældent er afkastet i et enkelt år, der afgør, hvor stor pensionsopsparingen ender med at blive. Derfor glæder det mig endnu mere, at vi også på fem års sigt har leveret branchens bedste afkast til vores kunder. Det er gennem den langsigtede værdiskabelse, vi for alvor gør en forskel for vores kunder, siger administrerende direktør i AP Pension, Bo Normann Rasmussen.

15.000 kunder investerer bæredygtigt

For at understøtte en bæredygtig udvikling, hvor opfyldelsen af de nulevende generationers behov ikke sker på bekostning af fremtidige generationers muligheder, lancerede vi i sommeren 2019 den bæredygtige investeringslinje AP Bæredygtig. I sommeren 2020 gik vi så skridtet videre, og gjorde det til vores standardanbefaling til kunderne at indbetale 1/3 af pensionsbidraget til AP Bæredygtig.

- Antallet af kunder der indbetaler til AP Bæredygtig, er virkelig accelereret i 2020. Ved udgangen af året havde cirka 15.000 kunder valgt, at en del eller hele deres månedlige pensionsbidrag skulle placeres i vores bæredygtige livscyklusprodukt, og samlet set havde kunderne investeret næsten 1,7 mia. kr. i AP Bæredygtig. At vi samtidig har kunnet levere solide afkast i produktet, er kun med til at styrke mine forventninger til udviklingen i fremtiden, siger Bo Normann Rasmussen.

Forbedret resultat og faldende omkostninger

AP Pension forbedrede årets resultat og vendte sidste års underskud på 72 mio. kr. til et overskud på 88 mio. kr. efter skat i 2020. Samtidig er omkostninger pr. forsikret faldet fra 1.581 kr. i 2019 til 1.402 kr. i 2020.

Kundernes løbende indbetalinger til AP Pension voksede med 3,6 procent til 8,1 mia. kr. mens engangspræmier, som dækker over indskud og overførsler, faldt fra 7,6 mia. kr. i 2019 til 6,3 mia. kr. i 2020. Den samlede balance voksede med næsten 10 mia. kr. til 171,3 mia. kr.

Lavere underskud på forsikringsforretningen – men fortsat udfordringer

I årets resultat indgår resultatet af syge- og ulykkesforsikringer, som er forbedret markant og udviser et underskud på 131 mio. kr. mod et underskud på 892 mio. kr. i 2019. Ifølge Bo Normann Rasmussen skyldes en stor del af forbedringen i SUL-resultatet dog enkeltstående reguleringer i hensættelserne, som ikke forventes i 2021.

- Vi har oplevet en væsentlig forbedring i resultatet af vores SUL-forsikringer i 2020, men en stor del af det stammer fra ændringer i den måde vi gør vores hensættelser op på, som vi ikke forventer næste år. Derfor skal vi fortsat fokusere på lønsom vækst og forebyggelses- og sundhedsløsninger til kunderne de kommende år, siger den administrerende direktør og uddyber:

- Vi skal især have fokus på stressrelaterede lidelser som angst og depression, der udgør en stigende andel af udbetalingerne. Her er erfaringerne fra det første års tid med vores AP Care-koncept heldigvis, at det er muligt at undgå eller begrænse langtidsfølgerne af stress, mistrivsel og andre psykiske udfordringer, hvis vi får etableret kontakten i tide, så vi kan sætte ind med den rigtige hjælp og støtte.

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.