• Samfundsansvar

Få svarene på det, de fleste spørger om

Hvor meget har jeg sparet op? Hvordan er jeg dækket? Hvad kan jeg ændre? Hver dag er kunder i dialog med AP Pension om pensionsopsparinger og forsikringer. Se, hvad de fleste spørger om - og få svarene her.

Pension kan være kompliceret stof, men heldigvis er hjælpen nær, hvis du er i tvivl om noget. Herunder kan du se svarene på nogle af de spørgsmål om opsparing og forsikringer, som kunderne stiller os.

1. Hvor meget har jeg sparet op?

Du kan altid se din aktuelle pensionsopsparing i AP Pension via appension.dk/minpension. Log på, vælg Overblik og klik derefter på Opsparing. Hvis du har downloadet Mobil AP til din telefon, skal du blot åbne appen – så kan du se din opsparing under Din pension.

Hvor meget du har behov for at spare op, afhænger blandt andet af, hvilket forbrug du regner med at få som pensionist. Og om du har anden formue eller friværdi, der kan hjælpe med at finansiere dit seniorliv.

2. Hvor meget indbetaler jeg til pension?

Dine månedlige indbetalinger er typisk sammensat af et beløb fra din arbejdsgiver og et beløb, der går ud af din egen løn. Nogle kunder har valgt at skrue op for deres egen indbetaling.

Du kan se både din arbejdsgivers bidrag, dit eget obligatoriske bidrag og dit eventuelle frivillige bidrag på appension.dk/minpension. Du klikker blot på Overblik og herefter Oversigt.

I Mobil AP kan du under Din pension vælge området Indbetalinger i år. Her får du nemt indblik i hvordan dine månedlige indbetalinger er sammensat.

3. Hvad kan jeg få i pension?

Du kan få et realistisk billede af din pension ved at tjekke din prognose. Den er blandt andet udregnet på baggrund af dine indbetalinger, din pensionsalder samt forventninger om dit investeringsafkast og din levealder. Jo nærmere du kommer pensionsalderen, jo mere præcis vil din prognose blive.

Du kan se din prognose under Udbetaling, hvis du klikker på Prognose på appension.dk/minpension. Her kan du også se, hvad det betyder, om du går på pension et par år før eller senere.

4. Hvilke forsikringer har jeg?

Forsikringer i din pensionsordning er et økonomisk sikkerhedsnet for dig og din familie, mens du arbejder. De fleste kunder er dækket ved invaliditet, kritisk sygdom og død.

Du kan se, hvordan du er dækket i forskellige situationer, hvis du vælger Udbetaling på appension.dk/minpension - og derefter klikker på Dækninger.

I Mobil AP kan du se dine forsikringer ved at vælge Dine forsikringer i menuen.

5. Kan jeg skrue op eller ned for mine forsikringer?

De fleste kunder har mulighed for at ændre dækningerne undervejs i arbejdslivet. Dog har din arbejdsgiver som regel fastsat et minimum, som du ikke kan gå under. På den ene side skal du sørge for, at du og din familie fortsat har råd til at betale de faste udgifter, hvis der sker dig noget alvorligt. På den anden side skal du ikke betale for højere dækninger, end du har brug for.

Book en samtale med din rådgiver, hvis du gerne vil vide, om du med fordel kan ændre noget. Hvis du allerede har besluttet dig for at skrue op eller ned, kan du også skrive direkte til AP Pension. Vær opmærksom på, at du typisk skal svare på spørgsmål om dit helbred, hvis du vil skrue op for dine dækninger.

Hvad hvis jeg har andre spørgsmål?

Som du kan læse af svarene ovenfor, finder du mange oplysninger om din egen pension ved at logge på appension.dk/minpension eller Mobil AP. Du er også velkommen til at kontakte AP Pensions Kundeservice eller booke et møde med din rådgiver, når du har behov for at gennemgå din pensionsordning.

Læs mere om Mobil AP

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.