Det forventer danskerne af deres pensionsordning

Gode afkast over tid, størst mulig opsparing og kompetent rådgivning. Dyk ned i danskernes holdning til pension, og se også, hvad pensionsansvarlige i virksomhederne vægter højest.

86 pct. af de lønmodtagere, der har en pensionsordning via deres arbejde, ser ordningen som en naturlig del af lønnen. Og selv om pension måske ikke er det hotteste emne i kantinen, så mangler interessen ikke.

To ud af tre har gennemgået deres pensionsordning inden for de seneste tre år, og over halvdelen tænker ofte eller af og til på deres pension. Det viser en undersøgelse, som analysevirksomheden Opeepl har gennemført for AP Pension blandt 1.000 danskere.

De tre forventninger til pensionsordningen

I undersøgelsen har danskerne også udpeget, hvad de mener, er vigtigst i en god pensionsordning. Blandt et bredt udvalg af svarmuligheder tegner sig denne top 3:

  1. At jeg får gode afkast og god forrentning af min opsparing over tid: 53 pct. af danskerne mener, at gode afkast i det lange løb er en vigtig målestok for, hvor god en pensionsordning de har.
  2. At jeg får den størst mulige opsparing: 46 pct. af danskerne bruger størrelsen på deres opsparing til at vurdere pensionsordningen. Jo flere penge den kan generere til seniorlivet, jo bedre en ordning. Der er stor sammenhæng mellem afkast og opsparing, men også forsikringspriser, omkostninger til administration og – naturligvis – størrelsen på indbetalingerne har betydning for den samlede pension.
  3. At jeg får kompetent rådgivning: 36 pct. af danskerne lægger vægt på, at de møder kompetente rådgivere, når de skal justere eller have gode råd om deres pensionsordning.

Hvad siger virksomhedernes pensionsansvarlige?

125 pensionsansvarlige blandt AP Pensions firmakunder har i en anden undersøgelse, gennemført af Loyalty Group, svaret på, hvad de vægter højest, når de vælger pensionsselskab. Deres svar er er godt i tråd med danskernes generelt – men prioriteringen er en lidt anden:

  1. Kompetent rådgivning: 70 pct. peger på rådgivning som et vigtigt element, og rådgivning scorer dermed højst på listen. Medarbejderne skal have adgang til samtaler og gode råd, så de oplever, at deres opsparing er i trygge hænder hos pensionsselskabet.
  2. Bedst afkast over tid:Pensionsselskabets evne til at investere og skabe afkast optager knap 59 pct. af de pensionsansvarlige. De gode afkast bidrager til at sikre virksomhedens medarbejdere den størst mulige pension.
  3. Konkurrencedygtige administrationsvilkår: Næsten lige så mange pensionsansvarlige – 58 pct. – kigger på, hvad pensionsselskabet opkræver for at administrere medarbejdernes pensionsordning. Lave omkostninger betyder flere penge til opsparing. Lidt højere omkostninger kan dog f.eks. betyde flere muligheder for kunderne og bedre service.

 

Vil du vide mere?