Sådan påvirker den digitale omstilling dit pensionsselskab

Digital vismand og ekspert i digital omstilling, professor Jan Damsgaard, giver sit bud på, hvordan den digitale udvikling vil påvirke den finansielle sektor og dermed deres kunder, og hvorfor han spår, at AP Pension står stærkt i det digitale kapløb.

- Disruption er blevet et almindeligt ord og er udtryk for en trend, vi er inde i lige nu, hvor vi ser en kæmpe digital omvæltning. Og det påvirker os alle, også den finansielle sektor, der længe har været storforbruger af it, så der er ingen tvivl om, at den digitale udvikling også vil ramme her, siger professor Jan Damsgaard.  

Til daglig er han institutleder ved Institut for digitalisering på CBS. Han forsker i digitalisering og dens muligheder og konsekvenser for erhvervslivet og økonomien, herudover er han digital vismand og medlem af regeringens disruptionråd.  

Lettere adgang til serviceydelser

I mange år har virksomheder primært brugt it til at sætte strøm til manuelle arbejdsgange for at nedbringe omkostningerne. I dag går udviklingen mod at anvende it til at gentænke og forandre forretningen.  

- Det særlige ved den omstilling, vi oplever nu, er, at omkostningerne ved at betjene en ny kunde er tæt på nul. Nye spillere på markedet behøver ikke at opbygge fysiske butikker eller distributionsnetværk først. Vi er gået fra en lokal til en global handelsplads. Og til en situation, hvor vi har ubegrænset adgang til serviceydelsen uden at have et egentligt ejerskab, siger han.  

Stor rækkevidde og gennemslagskraft

Som eksempel på den digitale omstilling nævner han online-virksomheder som iTunes og Netflix, der på mindre end fire år udkonkurrerede etablerede virksomheder som HMV og Blockbuster.  

- Den teknologiske udvikling, de lave omkostninger og den høje hastighed, som nye virksomheder kan nå ud til kunderne på, er nøglen til den digitale omstilling, vi ser i dag. De digitale tjenester er kendetegnet ved høje udviklingsomkostninger, men derudover ikke nogen særlige driftsomkostninger. Udviklingen går så stærkt, at det fx kun tog MobilePay seks måneder at runde 1 mio. brugere, fortæller Jan Damsgaard.

Den digitale omstilling bør ifølge Jan Damsgaard få alle til at tænke større og utraditionelt – ikke mindst de finansielle virksomheder.  

Det handler om størrelsen og evnen til at omstille sig

Jan Damsgaard mener, at det er de finansielle virksomheder, der formår at omfavne de digitale muligheder, og som kan agere hurtigt, der vinder det digitale kapløb.  

- Der er ingen tvivl om, at sektoren står over for at få det fulde digitale potentiale at føle. Den finansielle sektor har i mange år levet en lidt beskyttet tilværelse, men nu er tiden inde til at komme ud i den virkelige verden, hvis man vil undgå, at der kommer en digital tjeneste og stjæler en stor bid af ens marked. Fx er der ingen tvivl om, at vi på betalingsområdet vil opleve, at de kendte betalingsformer bliver udfordret af fx Facebook og Google, der begge barsler med en ny betalingsløsning. Og det er vel at mærke løsninger, som er gratis for brugerne at anvende, fortæller han.  

Han fortæller, at disruption også rammer pensionsselskaberne, og for et pensionsselskab som AP Pension er virksomhedens størrelse en fordel i forhold til at udnytte de digitale muligheder.  

- AP Pension er hverken for lille eller for stor, så selskabet vil som udgangspunkt være i stand til at handle hurtigt og dermed høste gevinsterne af den digitale omstilling. Det kræver blot viljen til at rykke og tænke stort, når muligheden er der. For de meget store finansielle koncerner og pensionsselskaber er faren, at de er så store, at de ikke kan nå at omstille forretningen i tide og derfor misser udviklingen, slutter Jan Damsgaard.  

Jan Damsgaards konklusioner ligger i god tråd med AP Pensions strategiske mål om at investere og udnytte de digitale muligheder, så selskabets kunder hele tiden oplever en kundeservice, der matcher deres ønsker og behov. Den digitale kundeoplevelse står derfor centralt i AP Pensions arbejde i årene fremover. 

Vil du vide mere?