Få svarene på det, de fleste spørger om

Hvor meget har jeg sparet op? Hvordan er jeg dækket? Hvad kan jeg ændre? Hver dag er kunder i dialog med AP Pension om pensionsopsparing og forsikringer. Se, hvad flest spørger om – og få svarene nu.

Pension kan være kompliceret stof, men heldigvis er hjælpen nær, hvis du er i tvivl om noget. Herunder kan du se svarene på fem af de spørgsmål om opsparing og forsikringer, som flest kunder stiller til AP Pension.

1. Hvor meget har jeg sparet op?

  • Du kan altid se din aktuelle pensionsopsparing i AP Pension via www.appension.dk/minpension. Log på med NemID, og vælg Depotoversigt.
  • Hvis du har downloadet Mobil AP til din telefon, skal du blot åbne appen og vælge Din pension.

Hvor meget du har behov for at spare op, afhænger blandt andet af, hvilket forbrug du regner med at få som pensionist. Og om du har anden formue eller friværdi, der kan hjælpe med at finansiere dit seniorliv.

Læs også: Se, hvad det koster at erstatte din løn

2. Hvor meget indbetaler jeg til pension?

Dine månedlige indbetalinger er typisk sammensat af et beløb fra din arbejdsgiver og et beløb, der går ud af din egen løn. Nogle kunder har valgt at skrue op for deres egen indbetaling.

  • Du kan se både din arbejdsgivers bidrag, dit eget obligatoriske bidrag og dit eventuelle frivillige bidrag under Policeoversigtwww.appension.dk/minpension.
  • I Mobil AP kan du under Din pension klikke på plusset ud for Indbetalinger i år.

3. Hvad kan jeg få i pension?

Du kan få et realistisk billede af din pension ved at tjekke din prognose. Den er blandt andet udregnet på baggrund af dine indbetalinger, din pensionsalder samt forventninger om dit investeringsafkast og din levealder. Jo nærmere du kommer pensionsalderen, jo mere præcis vil din prognose blive.

  • Du kan se din prognose under Prognosewww.appension.dk/minpension. Her kan du også se, hvad det betyder, om du går på pension et par år før eller senere.
  • I Mobil AP kan du se din forventede udbetaling under Din pension. Under Regn på din pension kan du se, hvordan din pensionsalder, investeringsrisiko, indbetaling og udbetaling påvirker hinanden.

4. Hvilke forsikringer har jeg?

Forsikringer i din pensionsordning er et økonomisk sikkerhedsnet for dig og din familie, mens du arbejder. De fleste kunder er dækket ved invaliditet, kritisk sygdom og død.

  • Du kan se, hvordan du er dækket i forskellige situationer, hvis du vælger Dækninger på www.appension.dk/minpension.
  • I Mobil AP kan du se dine dækninger under Dine forsikringer.

5. Kan jeg skrue op eller ned for mine forsikringer?

De fleste kunder har mulighed for at ændre dækningerne undervejs i arbejdslivet. Dog har din arbejdsgiver som regel fastsat et minimum, som du ikke kan gå under.

På den ene side skal du sørge for, at du og din familie fortsat har råd til at betale de faste udgifter, hvis der sker dig noget alvorligt. På den anden side skal du ikke betale for højere dækninger, end du har brug for.

Book en samtale med din rådgiver, hvis du gerne vil vide, om du med fordel kan ændre noget. Hvis du allerede har besluttet dig for at skrue op eller ned, kan du også skrive direkte til AP Pension. Vær opmærksom på, at du typisk skal svare på spørgsmål om dit helbred, hvis du vil skrue op for dine dækninger.

Hvad hvis jeg har andre spørgsmål?

Som du kan læse af svarene ovenfor, finder du mange oplysninger om din egen pension ved at logge på www.appension.dk/minpension eller Mobil AP.

De fleste svar er desuden samlet på AP Pensions hjemmeside. Du har også mulighed for at kontakte AP Pensions Kundeservice eller booke en samtale med din rådgiver, når du har behov for at gennemgå din pensionsordning.

Log på www.appension.dk/minpension

Læs mere om Mobil AP

Se spørgsmål og svar på hjemmesiden

 

Vil du vide mere?