AP Care er til for at hjælpe vores kunder

Coronavirussen har gennem den seneste tid vendt op og ned på den hverdag, vi kender. Store dele af samfundet har været lukket og er først nu, med små skridt, ved at åbne. Mange af os arbejder hjemmefra og det sociale samvær, vi normalt har med vores kolleger, er sat på pause og reduceret til møder i den virtuelle verden. Den cocktail kan være svær at håndtere, men i AP Care sidder vores helbredsvejledere i AP Pension klar til en snak, når det hele bliver for meget.

Siden coronavirussen trængte sig ind i vores i hverdag, er samfundet blevet sendt til tælling. I stribevis er vi rundt om i landet blevet sendt hjem for at arbejde. Virtuelle møder er blevet vores holdepunkt med kolleger, og vi står nu sammen om at holde afstand til hinanden, så vi kan få bugt med den ubudne gæst.

Selvom samfundet så småt begynder at åbne mere og mere, så må vi formentligt indstille os på, at vi ikke alle kommer tilbage til vores arbejdspladser og vores kolleger samtidig. Fraværet af ens kolleger kan for nogle være svært at håndtere, da det giver en ensomhed i hverdagen, forklarer afdelingschef for AP Care, Betina Christensen.

- I AP Care oplever vi, at mange føler sig ensomme og isolerede i denne tid, hvor flere af os ikke kan møde ind på vores arbejdspladser som normalt. 80 procent af de samtaler, vi har med kunderne i disse uger, handler om, at folk føler sig tiltagende depressive, isolerede og reelt også stressede af den nuværende situation, siger Betina Christensen, der i øjeblikket oplever, at færre ringer til AP Care og samtidig oplever, at de kunder, der ringer, føler, at de optager pladsen i telefonkøen fra andre.

- I 95 procent af vores samtaler indleder kunderne med at sige, at de ikke vil forstyrre, da der formentligt er andre, der har mere brug for hjælp, end de selv har, forklarer Betina Christensen og fortsætter:

- Sådan er der ingen af vores kunder, der skal tænke. I AP Care sidder vi parat til at hjælpe alle vores kunder. Vores helbredsvejledere er – udover at være sundhedsfagligt uddannede – også meget betænksomme og omsorgsfulde. Og i de tilfælde, hvor en snak med os ikke er nok, har vi mulighed for at tilbyde kunderne samtaler med psykologer, fortæller Betina Christensen, der gør det klart, at det er vigtigt, at kunder tager kontakt til AP Care, når de føler behovet.

- Der er foretaget mange undersøgelser i denne corona-tid, og de viser alle, at folk har et markant større behov for hjælp netop nu. I Danmark føler 23 procent af befolkningen sig lige nu isolerede og ensomme. Det er næsten hver fjerde person, som er udfordret. Den tendens vil vi i AP Care være med til at ændre, og det er altid i orden at kontakte os. Vi er her for at hjælpe, og vores helbredsvejledere er underlagt tavshedspligt. Det betyder, at hverken din arbejdsgiver eller andre bliver informeret om din henvendelse, medmindre vi aftaler det, siger Betina Christensen.

Vigtigt at bede om hjælp

Ifølge Betina Christensen kan det forværre situationen, hvis man venter for længe på at få hjælp, hvis man oplever mistrivsel.

- Hvis man går rundt og har det psykisk skidt i fire måneder, før man får hjælp, så går der yderligere fire måneder, før man er 100 procent oppe i gear igen. Så lige så lang tid man har gået og haft det skidt, lige så lang tid tager det at komme 100 procent tilbage i gear. Det værste, man kan gøre i en krisesituation, er at sætte sig selv til side, når der er mulighed for at få hjælp, siger Betina Christensen.

Sådan kontakter du AP Care

Som kunde i AP Pension kan du ringe til AP Care på telefon 7080 5020 alle hverdage mellem kl. 08.00 og kl. 17.00. Du kan også sende en e-mail på care@appension.dk, så vender AP Care retur hurtigst muligt.

Læs mere om AP Care

Vil du vide mere?