Regnskab 2017: Afkast i top, lave omkostninger og solid værdiskabelse sikrer de mest loyale kunder

Igen i 2017 sikrede AP Pension sine kunder en markant værdiskabelse. I et hårdt konkurrencepræget marked styrkede selskabet sit økonomiske fundament. Bruttopræmierne voksede med 7,3 procent til 7,4 mia. kr., samtidig med at kunderne i markedsrente og gennemsnitsrente fik nogle af markedets bedste afkast på henholdsvis 9,6 procent og 2,5 procent.

AP Pensions kunder kan også glæde sig over, at de kom ud af 2017 med nogle af de laveste omkostninger pr. forsikret på kun 883 kr. Kunderne sætter pris på resultaterne, idet en uafhængig undersøgelse viser, at AP Pension har de mest loyale kunder. Men værdiskabelsen for kunderne stopper ikke her. AP Pension er et af pensionsbranchens bedst konsoliderede selskaber, og derfor var 2017 første år, hvor bestyrelsen uddelte 500 mio. kr. i såkaldt AP Loyalitetsbonus til fordeling blandt kunderne.

Bruttopræmier Afkast markedsrente*  Afkast gennemsnitsrente*  Omkostning pr. forsikret
7,4 mia. kr. 9,6%  2,5% 883 kr.

Anm.: Afkast markedsrente målt som nøgletal 2 (N2) og afkast gennemsnitsrente målt som nøgletal 1 (N1). Omkostning pr. forsikret målt som nøgletal 5 (N5).

AP Pension oplevede en fin vækst i 2017. Ved udgangen af året kunne pensionsselskabet fremvise en vækst i bruttopræmierne på 7,3 procent, som var vokset til 7,4 mia. kr. Udviklingen skyldes ikke mindst en markant vækst i andet halvår 2017.

- Konkurrencen blandt pensionsselskaberne er stadig hård. Alligevel oplevede vi i 2017, at flere og flere kunder fik øjnene op for fordelene ved at have deres pensionsopsparing i et kundeejet selskab, hvor fokus udelukkende er på at sikre værdiskabelsen og tilgodese kundernes ønsker, siger adm. direktør i AP Pension, Bo Normann Rasmussen.

Godt resultat til glæde for kunderne

AP Pension lukkede 2017 med et økonomisk resultat på 317 mio. kr. før udlodning af AP Loyalitetsbonus.

- Jeg glæder mig over, at vi ved udgangen af 2017 er et af pensionsbranchens mest velkonsoliderede selskaber med en betydelig overdækning i forhold til myndighedernes kapitalkrav. Som det sunde og økonomisk stærke selskab vi er, begyndte vi derfor i 2017 at uddele de første 500 mio. kr. til vores kunder i det, vi kalder AP Loyalitetsbonus. For mig er det en af de helt klare og mærkbare værdier af at være kunde hos os, fortæller han og tilføjer, at AP Pensions bestyrelse allerede har besluttet at give de næste 250 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus i 2018.

Markedets bedste afkast

For AP Pensions kunder kom værdiskabelsen i 2017 ikke mindst fra nogle af markedets bedste afkast.

- I pensionsbranchen konkurreres der med afsæt i mange forskellige afkastopgørelser. Men der er et par centrale nøgletal, som på tværs af alle kunder og profiler viser præcis, hvad kunderne har fået i afkast. I markedsrente handler det om det såkaldte nøgletal N2. De af vores kunder, der har valgt at placere deres opsparing her, fik et afkast på 9,6 procent. De kunder, der ønsker en lidt større tryghed i forrentningen, og som derfor har valgt gennemsnitsrente, fik et afkast på 2,5 procent målt ved det officielle nøgletal N1. Det betyder, at vi i både markeds- og gennemsnitsrente igen er det pensionsselskab, som har leveret afkast helt i top, siger Bo Normann Rasmussen.

Han tilføjer, at hvis man kigger på det såkaldte livscyklusafkast, hvor afkastet vurderes med en 10-, 20- eller 30-årig horisont til pension, så ligger AP Pension også helt i top.

Nogle af markedets laveste omkostninger

I forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet kan AP Pension fremlægge et nøgletal for omkostninger pr. forsikret, det såkaldte nøgletal N5, på 883 kr.

- I AP Pension har vi igennem årene været lave på omkostningsnøgletallet ÅOP, årlige omkostninger i procent, som efter vores opfattelse er det mest retvisende, da det tager højde for alle omkostninger, siger Bo Normann Rasmussen og fortsætter:

- I beregningen af det officielle nøgletal for omkostninger pr. forsikret (N5), har vi historisk været konservative. Vi anvender nu en markedskonform metode ved opgørelsen af nøgletallet, som derfor er faldet markant. Konkret betyder det, at vi kan fremvise et af de laveste omkostninger pr. forsikret i branchen.

Nummer 1 i kundeloyalitet for sjette år i træk

AP Pension arbejder hele tiden på at sikre, at de mange kunder er tilfredse.

- Vores kunder vurderer os på evnen til at skabe værdi for dem, hvilket blandt andet er en kombination af vores evne til skabe høje afkast, til lave omkostninger og en kompetent samt personlig rådgivning. Derfor er jeg også stolt over, at vi i Loyalty Groups årlige undersøgelse for sjette år i træk er det kommercielle pensionsselskab med de mest loyale kunder, siger Bo Normann Rasmussen.

Han fortæller afslutningsvis, at han forventer, at 2018 bliver et år, hvor væksten og værdiskabelsen for AP Pensions kunder fortsætter.

For yderligere oplysninger kontakt:

Bo Normann Rasmussen, AP Pensions adm. direktør, telefon 6161 0592