AP Pension bygger Comwell hotel i Nordhavnen

AP Pension er en af hovedkræfterne bag et flere hundrede millioner kroner dyrt nyt stort hotel i Nordhavnen i København. Totalentreprenøren bag projektet er danske KPC og den daglige drift af 493 værelser og 18 konferencerum står Comwell for, som nu får sit første hotel i København.

Danske AP Pension og Finlands største pensionsselskab Keva har indgået i et joint venture-samarbejde om etablering af hotellet i Nordhavnen i København. Den samlede investering i det nye hotel lyder på den anden side af en halv milliard kroner.

- I AP Pension har vi en klar strategi om at investere i projekter i deres tidligere udviklingsstadie, så vi kan optimere vores afkast bedst muligt. Samtidig ønsker vi at være med til at gøre en forskel for det lokalområde, vi bygger i. Etableringen af det nye Comwell hotel i Nordhavnen lever op til begge disse kriterier, fortæller Peter Olsson.

Hotellet er Comwells første i den danske hovedstad, og indtoget i København sker som led i en overordnet strategi for Comwell om at ekspandere antallet af værelser i de store danske byer. Hotellet får 493 værelser af forskellig størrelse samt 18 konference- og møderum. Derudover vil hotellet også rumme både restaurant og bar.

- Det er med slet skjult stolthed, at vi nu kan se frem til at åbne i København. Vores hotel bliver det første i Nordhavn-området, og det kommer til at ligge i et smørhul med vand til tre sider. Nordhavnen er i øjeblikket ved at udvikle sig til en meget attraktiv bydel, og med en metrostation lige til hoteldøren samt kun 800 meter til den nye krydstogtsterminal, har jeg store forventninger til vores første hotel i hovedstaden, som både vil kunne tiltrække forretningsgæster og turister, siger adm. direktør Peter Schelde fra Comwell.

Hotellet bliver tegnet af det danske Arkitema Architects, som har hentet inspiration i Nordhavnens 200 år gamle historie og ikke mindst havnens pakhuse med de karakteristiske og enkle vinduessætninger og skodder. Indeni vil bygningen sno sig som et ottetal med to grønne atriummer i midten.

Det nye hotel forventer at åbne for de første gæster i 2020. Hotellet ligger centralt placeret i Nordhavnen mellem lystbådehavnen bag Svanemølleværket og Copenhagen International School ved Skudehavnen. Totalentreprenør og udvikler af projektet er det danske udviklings- og entreprenørselskab KPC.

- Hele området ved Nordhavnen i København er inde i en rivende udvikling i disse år, med en utrolig stor byggeaktivitet og etableringen af en ny metrostation. Bygningen af et hotel i netop Nordhavnen er på en måde oplagt og vil medvirke til at skabe endnu mere liv til området, siger udviklingsdirektør Henrik Hoffmann fra KPC.

- Interessen for København som både turist– og konferenceby er støt stigende. Jeg er derfor glad for, at vi via en joint venture med Keva kan realisere dette nye kæmpe hotel, som, jeg er sikker på, vil bidrage positivt til både Nordhavnen og København, tilføjer Peter Olsson.

For yderligere information kontakt venligst

Peter Olsson, direktør AP Ejendomme, tlf. 20 98 50 18