Nye ungdomsboliger på Nørrebro sætter nye standarder

Den 1. februar 2017 flytter de første beboere ind i AP Pensions nye ungdomsboliger på Tagensvej 135 på Nørrebro. Indrettet i en tidligere papirfabrik og med en rumhøjde på 3,5 meter sætter de 199 New Yorker-inspirerede lejligheder helt nye standarder for ungdomsboliger. Lejlighederne blev udlejet på rekordtid, og de er med til at tiltrække en ny type af beboere til kvarteret omkring Mjølnerparken.

Håndværkerne har netop forladt den tidligere papirfabrik på Tagensvej 135 på Nørrebro, hvor AP Pension har skabt 199 moderne ungdomsboliger med respekt for den originale arkitektur. I den første uge af februar flytter de første beboere ind.

”Bygningen på Tagensvej 135 og hele området omkring Mjølnerparken på Nørrebro har igennem årene fået et lidt blandet ry. Jeg er utrolig glad for, at vi med omdannelsen af den tidligere papirfabrik til moderne ungdomsboliger kan være med til at tiltrække en ny gruppe af unge til et område, som i øjeblikket er inde i en rivende udvikling,” siger direktør i AP Pension ejendomsudviklingsselskab AP Ejendomme, Peter Olsson.

Det er ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, som står for udlejningen, idriftsættelsen og administrationen af boligerne, der blev udlejet på under to måneder. ”Den store efterspørgsel viser, at vi har læst markedet korrekt, nemlig at der er behov for sådanne boliger med en central placering i København. Alene til det første åbent hus-arrangement var der over 700 besøgende, og der var kø fra tidlig morgen,” fortæller afdelingschef i DEAS, Lasse Rüsz.

De nye ungdomsboliger, som bliver beboet af både enlige og par, nyder godt af en usædvanlig rumhøjde på 3,5 meter, hvilket giver en fantastisk rummelighed, og får de forholdsvis små lejligheder til at synes større. Bygningen på Tagensvej har levet en omtumlet tilværelse og samtidig stået tom i en periode. Arkitekterne har formået at bevare den rå og industrielle skala, hvor fx originale betonlofter og synlige søjler skaber en flot kontrast til den lyse og moderne indretning. Den store rumhøjde gør det muligt at flytte sovepladsen op på en hems, så beboerne får et fuldt funktionelt opholdsrum med et flot lysindfald fra de store vinduer, der går fra gulv til loft.

”Vi faldt for lejligheden med det samme. Med 39 kvadratmeter er den jo ikke stor, men indretningen med den store loftshøjde, det kæmpe vindue og hemsen gør den både speciel, charmerende, og ikke mindst at den er godt udnyttet. Da både min kæreste og jeg læser jura, ville vi gerne have en lejlighed i fornuftig afstand til vores studie, og det har vi fået,” siger Mie Grosen, der glæder sig til at flytte sammen med sin kæreste Rasmus Amby i en lejlighed på anden sal i ejendommen.

Udover de mange boliger er ejendommen også udstyret med en kæmpe fælles tagterrasse på hele 700 kvadratmeter med udsigt over Nørrebros tage og en gårdhave med grøne arealer. I kælderen er der indrettet et fitnesscenter, mens der i stueetagen er etableret et café- og loungeområde, som ejendommens beboere deler med AO Hostel, som i april 2017 åbner i nabobygningen på Tagensvej 137, og som også er udviklet af AP Ejendomme. Altsammen er det med til at skabe et levende og internationalt miljø.

”Vi ønsker i AP Pension at være med til at udvikle ejendomme helt fra begyndelsen, så vi på den måde gør en forskel, herunder også for den yngre del af Danmarks befolkning. Med projektet på Tagensvej 135 har vi dels formået at forvandle en slidt fabriksejendom til moderne ungdomsboliger, og dels er vi med til at understøtte ambitionerne om nyt liv i et lidt trist område på Nørrebro. Altsammen kombineret med, at vi skaber fornuftige afkast for vores kunder. Det er noget, som både vi og resten af Nørrebro og København kan være stolte af,” siger Peter Olsson.

Eksempel på lejlighed

For mere information:

Peter Olsson, direktør AP Ejendomme, telefon 20 98 50 18

Lasse Rüsz, Afdelingschef DEAS, telefon 27 78 38 80

Kort om AP Pension

AP Pension er et kundeejet pensionsselskab, der sætter kundefællesskabets interesser højest. Kunderne skal opleve AP Pension som et trygt, enkelt og værdiskabende pensionsselskab. AP Pensions værdigrundlag er udtrykt i et slogan: Din pension - vores ansvar. En pensionsopsparing er en langsigtet investering. AP Pension kan som et uafhængigt pensionsselskab placere investeringerne der, hvor vi forventer, at pengene vil vokse hurtigst, så vi kan skabe det bedste mulige afkast til vores kunder. Læs mere på www.appension.dk.

Kort om DEAS

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer:

Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Mæglervirksomhed – via DEAS Erhverv og DEAS Bolig –og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). Vi tilbyder ydelser som administration af bolig- og erhvervsejendomme, ejer- og andelsboligforeninger samt management af butikscentre. Hertil kommer bygherrerådgivning, byggesagsadministration,energistyring, drift og vedligehold, udlejning af bolig- og erhvervslejemål samt salg og vurdering af erhvervsejendomme og boliger. DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål i Danmark og har kontorer i København, Aalborg og Aarhus. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Holding A/S.