AP Pension styrkede fundamentet i 2015

AP Pension kom ud af 2015 med et stærkt økonomisk fundament, og reserverne voksede.

”2015 var et år, hvor AP Pension styrkede fundamentet. Det ses bl.a. ved, at vores reserver er vokset med 465 mio. kr., og at vores bonusgrad er vokset fra 11,3 pct. i 2014 til 12,3 pct. i 2015. Det har givet os muskler til at forbedre vores interne maskineri. For kunderne betyder det bl.a. flere digitale muligheder fremover,” siger Søren Dal Thomsen, adm. direktør i AP Pension.

På investeringssiden var 2015 et usædvanligt år med store udsving på finansmarkederne, og de i forvejen dyre danske aktier steg yderligere. Derfor var AP Pensions afkast for 2015 ikke blandt de højeste i branchen.

”Ud fra vores globale investeringsstrategi ser vi afkastet på op til 4,3 pct. i markedsrente som fornuftigt. Vores dygtige forvaltere slog markedsgennemsnit over en bred kam,” siger Søren Dal Thomsen.

”Men fordi vi har foretaget et strategisk tilvalg af globale aktier på bekostning af danske aktier, og fordi vi hovedsageligt afdækker valutarisikoen, lå vores afkast sidste år lavt sammenlignet med vores konkurrenter. Vi vælger imidlertid at holde fast i vores globale strategi, fordi den set over de seneste seks-syv år har skabt et af de bedste afkast blandt de kommercielle selskaber. Men også fordi de faktorer, der har medvirket til vores historiske gode afkast, fortsat er til stede,” fortsætter han.

Søren Dal Thomsen glæder sig over, at AP Pension i 2015 kunne give kunder med opsparing i AP Stabil en af markedets højeste depotrenter på 4,0 pct.

”AP Pension er et kundeejet selskab, og vi eksisterer for at levere værdi til kunderne. Derfor er vi tilfredse med, at vi i 2015 kunne sende 125 mio. kr. tilbage til kunderne i det såkaldte kickback,” siger Søren Dal Thomsen.

Kickback er den storkunderabat, som AP Pension får hos investeringsforeninger. Som det eneste selskab sender AP Pension rabatten direkte tilbage til kundernes opsparing.

Øvrige resultater

Vækst i bruttopræmier  Afkast markedsrente   Afkast gennemsnitsrente1 Bonusgrad2
 1,2 pct. 4,3 pct.   1,9 pct. 6,7 pct.
1) Garanteret gennemsnitsrente fik et afkast på 1,7 pct.

2) For den nytegnende bestand. Alle rentegrupper: 12,3 pct.