Top 3: Danskernes forventninger til deres pensionsordning

Gode afkast over tid, størst mulig opsparing og kompetent rådgivning. Dyk ned i danskernes holdning til pension, og se også, hvad de pensionsansvarlige i virksomhederne vægter højest.

86 pct. af de lønmodtagere, der har en pensionsordning via deres arbejde, ser ordningen som en naturlig del af lønnen. Og selv om pension måske ikke er det hotteste emne i kantinen, så mangler interessen ikke.

To ud af tre har gennemgået deres pensionsordning inden for de seneste tre år, og over halvdelen tænker ofte eller af og til på deres pension. Det viser en undersøgelse, som Opeepl har gennemført for AP Pension blandt 1.000 danskere.

De tre forventninger til pensionsordningen

I undersøgelsen har danskerne også udpeget, hvad de mener, er vigtigst i en god pensionsordning. Blandt et bredt udvalg af svarmuligheder tegner sig denne top 3:

  1. At jeg får gode afkast og god forrentning af min opsparing over tid
    53 pct. af danskerne mener, at gode afkast i det lange løb er en vigtig målestok for, hvor god en pensionsordning de har.
  2. At jeg får den størst mulige opsparing
    46 pct. af danskerne bruger størrelsen på deres opsparing til at vurdere pensionsordningen. Jo flere penge den kan generere til seniorlivet, jo bedre en ordning. Der er stor sammenhæng mellem afkast og opsparing, men også forsikringspriser, omkostninger til administration og – naturligvis – størrelsen på indbetalingerne har betydning for den samlede pension.
  3. At jeg får kompetent rådgivning
    36 pct. af danskerne lægger vægt på, at de møder kompetente rådgivere, når de skal justere eller have gode råd om deres pensionsordning.

Hvad siger de pensionsansvarlige?

125 pensionsansvarlige blandt AP Pensions firmakunder har i en anden undersøgelse, gennemført af Loyalty Group, svaret på, hvad de vægter højest, når de vælger pensionsselskab. Deres svar er er godt i tråd med danskernes generelt – men prioriteringen er en lidt anden:

  1. Kompetent rådgivning
    70 pct. peger på rådgivning som et vigtigt element, og rådgivning scorer dermed højst på listen. Medarbejderne skal have adgang til samtaler og gode råd, så de oplever, at deres opsparing er i trygge hænder hos pensionsselskabet.
  2. Bedst afkast over tid
    Pensionsselskabets evne til at investere og skabe afkast optager knap 59 pct. af de pensionsansvarlige. De gode afkast bidrager til at sikre virksomhedens medarbejdere den størst mulige pension.
  3. Konkurrencedygtige administrationsvilkår
    Næsten lige så mange pensionsansvarlige – 58 pct. – kigger på, hvad pensionsselskabet opkræver for at administrere medarbejdernes pensionsordning. Lave omkostninger betyder flere penge til opsparing. Husk dog at se på den samlede pakke. Lidt højere omkostninger kan f.eks. betyde bedre dækninger og høj service.

Vil du vide mere?

Vil du kontaktes af en rådgiver?

 

Vil du vide mere?

Hvad drejer din henvendelse sig om?

Har du læst vores guides?

Ring til os

Kundeservice 3916 5000

Skriv til os