Afkast: Sådan sporer du dig ind på potentialet

Lidt fra eller til i årlig forrentning kan gøre stor forskel for pensionens størrelse. Men hvordan spotter du, om et pensionsselskab er i stand til at skabe solide afkast fremover? Se fem spørgsmål, du med fordel kan stille.

I en måling, som analysevirksomheden Opeepl har gennemført for AP Pension, tager ”gode afkast” førstepladsen, når danskerne prioriterer, hvad der er vigtigst i deres pensionsordning. Og med god grund, for:

  • efter 40 års opsparing vil over halvdelen af en kundes pensionsopsparing typisk komme fra afkast.
  • det kan nemt betyde en halv mio. kr. for den samlede pension, om det årlige afkast er ét procentpoint fra eller til.

Det er i sagens natur uvist, hvilke pensionsselskaber der fremover skaber bedst afkast. Men ved at spørge kan du blive klogere på selskabernes investeringstilgang og få bragt både fakta og argumenter ind i dialogen. Det giver dig et bedre grundlag for at afstemme med dine egne forventninger.

Fem spørgsmål, du med fordel kan stille

1. Hvad er jeres investeringsstrategi?

Har pensionsselskabet en offensiv strategi med plads til nye investeringstyper, som har en vis risiko og potentiale til høje afkast? Eller er strategien omvendt forsigtig med kun sikre investeringer? Er aktiverne spredt globalt, eller er der en særlig høj andel fra f.eks. Danmark, USA, Europa eller udviklingslande?

Undersøg også, om selskabet sværger til aktiv eller passiv forvaltning. Med andre ord: Er det primært mennesker, der udvælger investeringerne med henblik på at slå markedernes gennemsnitlige afkast? Eller er det i højere grad computere, der sammensætter porteføljen for at holde investeringsomkostningerne nede?

Hvis jeres medarbejdere skal have mulighed for at få de bedste afkast, skal I vælge aktiv forvaltning. Hvis I i stedet foretrækker lavere investeringsomkostninger, passer passiv forvaltning bedre til jer.

Læs også: Aktiv, fokuseret og altid for kunderne

2. Hvem skal have del i overskuddet?

Skal selskabet udbetale udbytte til aktionærer, eller kommer overskuddet udelukkende kunderne til gavn? Det kan have betydning for, hvor stor en del af afkastet der bliver ”spist” af omkostninger.

Et tredje område, som har betydning, er den rabat, som pensionsselskaber får i de investeringsforeninger, hvor de er store kunder. Kun i få selskaber går rabatten direkte tilbage til kunderne. Over tid kan udbetalt rabat (kickback) betyde flere hundrede tusinde kroner mere i pension for den enkelte kunde.

Læs også: Kickback – 11 pct. på toppen af din opsparing

3. Hvor meget kan kunderne selv vælge?

Nogle pensionskunder vil gerne have indflydelse på deres investeringer, mens andre hellere vil overlade det til selskabet. Derfor er fleksible investeringsmuligheder i firmapensionen en fordel.

Det samme er muligheden for at vælge risiko. Tilbyder selskabet f.eks. valgfrihed mellem markedsrente, hvor afkastene svinger med finansmarkederne, og depotrente, hvor kunderne får en stabil rente?

4. Hvilke aktiver har selskabet?

Én ting er den overordnede strategi. Noget andet er de konkrete aktiver. Er selskabet næsten udelukkende tilhænger af ”klassiske” obligationer og aktier? Eller er der også alternative investeringer som skov og grøn energi med i mikset? Disse investeringer kan give flere udsving, men har potentiale for at booste afkastet.

Selvom der ikke findes et facit for, hvilken sammensætning der giver bedst afkast, har du og din virksomhed måske en holdning til, hvad I tror mest på.

Artikel: Kontrolleret offensiv skal sikre gode pensioner

5. Hvad er de historiske afkast?

Hvordan selskabet har klaret sig over tid, kan give dig et fingerpeg om evnen til at skabe gode afkast. Husk dog, at du som ny kunde ikke kan leve af de afkast, der er skabt, så lad dig ikke alene forføre af historien.

Måske kan en kort periode med store udsving på aktiemarkederne eller markante renteændringer give et misvisende billede af, hvilke afkast jeres medarbejdere reelt kan forvente at få fremover. Derfor bør selskabernes afkast altid sammenlignes over en årrække på f.eks. 5-10 år.

Vil du kontaktes af AP Pension?

Vil du vide mere?

Hvad drejer din henvendelse sig om?

Har du læst vores guides?

Ring til os

Kundeservice 3916 5000

Skriv til os